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Karl Schmidt-Rottluff:
Bild "Lilien" (1971) (Unikat)
Proportional view
Bild "Lilien" (1971) (Unikat)
Karl Schmidt-Rottluff:
Bild "Lilien" (1971) (Unikat)

Quick info

Unikat | signiert | Farbkreide auf Bütten | gerahmt | Format 75,5 x 60 cm

Product no. IN-936904.R1
Bild "Lilien" (1971) (Unikat)
Karl Schmidt-Rottluff: Bild "Lilien" (1971) (Unikat)

Detailed description

Bild "Lilien" (1971) (Unikat)

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Besonders Karl Schmidt-Rottluffs Stillleben und Naturdarstellungen, deren Farbflächen mit kräftigen Umrisslinien eingefangen und partiell auch mit Binnenzeichnungen lebendig gemacht wurden, zeichnen sich durch ein sattes Kolorit aus. Das Interesse an der Visualisierung von klassischen Themen wie dem des Stilllebens hat den Künstler immer wieder zu bemerkenswerten Kompositionen inspiriert.

Das hier angebotene Unikat "Lilien" aus den frühen 1970er-Jahren ist ein wunderbares Beispiel für die naiv-expressive Arbeitsweise von Karl Schmidt-Rottluff. Aus gesundheitlichen Gründen musste der Künstler Anfang der 1960er-Jahre die Ölmalerei aufgeben und widmete sich stattdessen vermehrt der Zeichentätigkeit. Wir freuen uns sehr, Ihnen hier eines dieser Exemplare aus dem Spätwerk von Schmidt-Rottluff anbieten zu können.

Farbkreide auf Bütten, 1971. Signiert. Motivgröße/Blattformat 49,5 x 69,5 cm. Format im Rahmen 75,5 x 60 cm wie Abbildung.

About Karl Schmidt-Rottluff

1884-1976

He loved the seclusion of nature, the landscapes of the North Sea and the Baltic Sea, which became the place of creation and motif of Karl Schmidt-Rottluff's works. Along with Fritz Bleyl and Ernst Ludwig Kirchner, he was a co-founder of the artists' association "Die Brücke", which was founded in 1905. Around that time, he changed his surname by adding his native town of Rottluff.

When he moved to Berlin in 1911, he got inspired by the Futurist, Cubist and African styles of art, which later influenced his work. The artist suffered from the defamation of his art by the Nazi Party. In 1936 they banned him from exhibiting, which was followed five years later by a ban on painting. In a desperate state of mind, Schmidt-Rottluff returned to his hometown and accepted a professorship at the Hochschule für Bildende Künste in Berlin in the late 1940s. Through his teaching position, he found interest in working on large-format watercolours, which later became characteristic of his work.

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